Tiokamp
110 meter häck på EST-kampen 2013

Tiokampen är en av de mest klassiska friidrottsgrenarna. Den var med som olympisk gren för första gången i OS i Stockholm 1912. Tiokampen äger rum under två dagar där fem grenar avverkas per dag. Varje resultat ger en poäng enligt en poängtabell. I slutet av tävlingen vägs poängen från de olika grenarna samman till ett slutresultat.

Grenarna i tiokampen är:

* 100 meter - en gren som kräver extrem fokus framförallt i starten.
* Längdhopp - snabbhet, spänst och teknik är viktiga färdigheter.
* Kula - explosiv och kraftfull gren.
* Höjdhopp - spänst och teknik.
* 400 meter - en av de mest mjölksyragivande grenarna inom friidrotten.

* 110 meter häck - snabbhet, teknik och rytm.
* Diskus - extremt teknisk gren.
* Stavhopp - teknik, mod, snabbhet, styrka. Ett pussel av väldigt många komponenter.
* Spjut - teknisk och skadebenägen gren där fel positioner kan orsaka långvariga skadeproblem.
* 1500 meter - en uthållighets- och mjölksyrarik gren som de flesta tiokampare bävar för.

Jag började inrikta mig på mångkamp i 14-15 års åldern, efter att ha varit en bra stavhoppare sen jag var 12 år och har alltid älskat att hålla på med många grenar. I yngre åldrar tävlade jag och vann på ungdoms- och junior SM i mångkamp och även i andra individuella grenar. När jag var 18 tog jag silver på Junior EM i Tiokamp och på den vägen bar det av. 2012 tog jag steget upp i Europaeliten på riktigt med en tiondeplats på Friidrotts-EM i Helsningfors. Jag missade tyvärr de tuffa OS-kriterierna för OS i London och gjorde en helhjärtad satsning mot OS i Rio de Janeiro 2016 men hade ett skade- och sjukdomsfyllt år. 

En tiokampare måste besitta många olika färdigheter och träningen är ofta väldigt krävande men å andra sidan väldigt varierad. En tuff träningsvecka innehåller 8-12 träningspass med 4 timmars träning om dagen. Här är ett exempel:


Mån 06.30 - styrka och rehab
Mån 14.00 - teknikträning kast, hopp + ev terapeutbehandling
Tis 18.00 - häck- och sprintövningar + sprintlöpning + trapplöpning + allmänstyrka
Ons 06.30 - styrketräning
Ons 16.00 - teknikträning
Tor 18.00 - häck-och sprinttektik + mjölksyralöpning ex 8x300 meter + allmänstyrka
Fre 06.30 - styrketräning
Fre 14.00 - teknikträning
Lör - vila, promenad, återhämtning
Sön 13.00 - teknik, backlöpning + trappor + allmänstyrka

Vid sidan av jobbar jag självklart noggrant med kostintag, sömn, mental träning och mycket mer som rör träningen såsom ekonomin och allt annat praktiskt runt omkring. Den mentala biten spelar mer och mer roll ju högre upp man kommer, och som tiokampare är de tankar man väljer att tänka av allra hösta betydelse för prestationen och orken. 

Det är en tuff vardag men jag älskar den :)



Om ni har frågor om tiokamp eller är på annat sätt är intresserade av min idrottskarriär får ni gärna höra av er! Kontaktuppgifter hittar ni under kontakta mig i menyn :)

Det är det här jag gör. Nu kör vi!

Petter Olson
 
Intervju med TV4 inför EM i Göteborg
Sponsorer